Katarzyna Winsz-Szczotka Prezes Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Laboratoryjnej, profesor badawczo-dydaktyczny Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, Pełnomocnik Rektora ŚUM ds. kształcenia podyplomowego diagnostów laboratoryjnych, Wiceprzewodniczącą Zespołu do spraw opracowania propozycji zmian standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego
18 marca w Dzienniku Urzędowym Ministra Zdrowia zostało ogłoszone zarządzenie, na mocy którego powołany został Zespół do spraw opracowywania propozycji zmian standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego. Zespół, będący organem pomocniczym Ministra Zdrowia, będzie pracował pod przewodnictwem wiceminister zdrowia prof. Urszuli Demkow, zaś funkcję Wiceprzewodniczącej powierzono prof. Katarzynie Winsz-Szczotka z Katedry i Zakładu Chemii Klinicznej i Diagnostyki Laboratoryjnej Wydziału Nauk Farmaceutycznych w Sosnowcu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.
Szczegółowe zadania Zespołu, określone w zarządzeniu, obejmują:
- Analizę standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego, zgodnie z załącznikiem nr 6 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz. U. z 2021 r. poz. 755, z 2022 r. poz. 157 i 1742, z 2023 r. poz. 2152 oraz z 2024 r. poz. 1514). Zespół ma za zadanie szczegółowe zbadanie obecnych standardów kształcenia oraz zaproponowanie zmian w zakresie efektów kształcenia, zarówno w odniesieniu do wiedzy, jak i umiejętności, w celu dostosowania ich do zmieniających się potrzeb rynku pracy.
- Dookreślenie kompetencji zawodowych absolwentów jednolitych studiów magisterskich na kierunku analityka medyczna, mając na celu precyzyjne określenie wymaganych umiejętności i kwalifikacji, które powinny być nabyte przez studentów podczas procesu kształcenia, aby mogli oni skutecznie wykonywać zawód diagnosty laboratoryjnego w różnych warunkach zawodowych.
- Opracowanie propozycji zmian w zakresie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, które są kluczowe dla przygotowania studentów do pracy w zawodzie diagnosty laboratoryjnego. Zespół będzie odpowiedzialny za wskazanie nowych kierunków, metod i form praktyk zawodowych, które zapewnią lepsze przygotowanie do wykonywania zawodu w kontekście rozwoju technologii i zmieniających się wymagań w sektorze medycznym.
Zespół zakończy swoją działalność po przedłożeniu propozycji zmian w standardzie kształcenia ministrowi zdrowia, najpóźniej do 31 grudnia 2025 r.
Gratulujemy i życzymy powodzenia!